söndag 9 juni 2013

Rabarber rabarber rabarber

Nu hade raberbusken hunnit bli enorm och så kan vi ju inte ha de! :) så det blev både saft och paj! Hade tänkt mig att göra ännu mera saft, men använde nig sv nästan allt till det jag gjorde nu så det var nog bäst att lämna något kvar. Det lär väl växa mera under sommaren?!? 

Sedan var det en glädje att märka att squash plantorna som jag plantera för några veckor sedan börjar ta sig och få nya blad. Hoppas de ger bra med "frukt" i år och inte som ifjol då de helt enkelt möglade bort pga för mycket vatten och för lite sol. I år har det kanske inte funnits tillräckligt med vatten, men det går alltid att åtgärda. 

Saften gjorde jag med samma recept som ifjol, vilket jag hittade i bloggen Cs vardagsliv.

ca 1,3 kg rabarber 
2,3 l vatten
4,5 dl socker
Saften av två citroner

Skiva rabarbern (i år skalade jag inte rabarbern, utan skjölde endast av den) och koka dem i dryga 15 minuter. Sila bort rabarbern och koka upp saften med socker och citronsaft. Avsmaka och lägg i mera socker vid behov. 

Pajen gjorde jag av ett gammalt recept som fungerar i ur och skur för säkert mer än 30 år... Ett helt enkelt basrecept som går att variera med bla äppel, päron och olika bär mm och denna gång blev det då med rabarber.

Receptet går hos oss under namnet "Maj-Lis äppelpaj på långpanna". Fast pajen bakas som namnet säger på långpanna gjorde jag istället den i småa runda format, vilket fungerade utmärkt,

4 ägg
3 1/2 dl socker
100 g margarin
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver 

Rabarber bitar
Socker
Kanel

Vispa äggen och sockret poröst. Smält smöret och tillsätt mjölken, låt koka upp. Tillsätt smör-mjölk blandningen. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt i smeten under omrörning.
Fyll formen/-na och lägg rabarber bitarna på, strö ännu socker och kanel över hela pajen.
Sätt ugnen på 200 grader och grädda småa pajer i ca 20 minuter eller långpanna i ca 30 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar