fredag 3 maj 2013

Wonton "cupcakes"





Ville göra något relativt enkelt/snabbt , men ändå något extra. Fick en idé av min kollega som i sin tur hade fått det av en vän. Pay it forward om ni hittat något bra! :)


Hittar inget bättre namn på dessa än att kallar dem Wonton cupcakes.
Har använt mig av wonton deg/omslagspapper. Använde silikon muffinsformar vilka var enkla att tömma och då behövde jag inte använda pappersformar, då blev det också vackrare. Varvade wonton papper med olika fyllningar, gjorde både söta och salta versioner. Använder mig av ordet papper för wonton degen eftersom jag inte hittar något bättre. Hittade dessa tunn tunna saker som skall användas för wonton i China market.







 
Saltiga Wonton cupcakes

Riven ost (använde gouda)
Passerad tomat
Lök
Paprika
Mozzarella
Basilika
Peppar

Stek paprikan och löken tillsammans, riv osten, bita mozzarellan och grovhacka den färska basilikan. Smaksätt tomatsåsen med peppar.
Smörj vid behov muffinsformarna med olja, sätt ett papper i bottnet på varje form. Fyll sedan formarna med lasagne teknik, alltså lite fyllning, nytt papper, fyllning, papper... tills önskad storlek uppnås.

Dessa sätts sedan i 190 grader ca 10 min, följ med att de inte blir för mörka





Söta Wonton cupcakes

Äppelsylt
Vaniljkräm
(iställetför vaniljkräm kan man använda kvarg eller annat som tål ugn/kokning)
Ett wonton papper i bottnet på muffinsformen, sylt och kräm på den. Varva sedan dessa två tills önskad storlek uppnås.
Passade på att använda den sista äppelmosen från ifjol som jag hittade i frysen och till de passar det bra med vaniljkräm.
Dekorerade tilllsist med smält choklad och florsocker.



Vad skulle Vappen vara utan ett berg av hemgjorda munkar? :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar