onsdag 17 september 2014

Mangoostkaka

Hittade ett lite annorlunda ostkaka recept som jag direkt ville prova...efter att gjort några små ändringar! När ska jag kunna baka (inte för att enns nämna laga mat) och följa receptet till punkt och prick? :) Det är alltid något som låter för lite eller för mycket eller skulle bli bättre om jag lägger i även detta...
 
 
Kakan består egentligen av tre lager.
 
1) Botten:
 
170 g havrekex
70 g smör
 
Söndra kexen (jag har börjat använda mig av stavmixer) och smält smöret. Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut bottenmassan i en form med löstagbara kanter (24-26cm). Förgrädda bottnet i 10-12 minuter och låt svalna.
 
 2) Ostkakan:
 
200 g naturell färskost
1 1/3 dl socker
1 nypa salt
2 ägg
 
Vispa osten, sockret och saltet tills massan är smidig och fluffig. Lägg sedan i äggen, ett i taget och rör om. Häll sedan smäten över det svalnade bottnet och stek i ugnen i 12-15 minuter tills smäten har stannat. Låt svalna.
 


3) Mangolagret:
 
 1 burk kondenserad mjölk
1½ dl mangopyre´
1½ msk citronsaft
nypa salt
4 äggulor
 
Sänk värmen på ugnen till 160 grader. Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Häll över smäten på den något svalnade "ostkakan". Stek den i 18-20 minuter tills den har stannat men är ännu glansig på ytan. Låt svalna. Lägg i kylskåp i minst 4 timmar, gärna över natten.
 
Dekorera med färska bär.

 
Tog tillfället iakt och bakade macaroner med de överblivna äggvitorna...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar