måndag 12 augusti 2013

Hummingbird cake

Denna kaka bjöd jag till mina kära kolleger så här en regning sommar måndag...

Pekannötter är en ny bekantskap för mig, men den framkommer ganska ofta i olika recept. Då jag gick till "nötbutiken" Kuudes aisit, såndär man plockar själv produkterna i påsen, så funderade jag att det lät lite konstigt att nöten heter Pekanpähkinä på finska. Tur hittade jag själv dessa nötter, eftersom det INTE heter Pekanpähkinä UTAN Pekaanipähkinä vilket är mera logiskt namn på nötter! Hmm duktiga jag! Nå nu har jag dock lärt mig något nytt :D.

Till fyra bottnar (20 cm) behöver du:

110 gram pekannötter, rostade
390 gram mjöl
400 gram socker
1 tsk bikarbonat (soda)
1/2-1 tsk kanel
3 stora ägg, lätt uppvispade
180 ml rapsolja
1 1/2 tsk vaniljsocker
227 gram/1 burk krossad ananas (häll inte ut vätskan)
4 st mosade bananer

Rosta pekannötterna i en ugnsfast form eller på bakplåtspapper i ugnen i cirka 8 minuter eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna och hacka.

Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, soda och kanel i en stor skål.
Vispa ägg, olja, ananas, mosade bananer och pekannötter i en annan stor skål. Sammanslå dessa två och blanda smeten jämnt. Dela smeten jämnt mellan formarna eller grädda i omgångar. Grädda cirka 25-30 minuter i mitten av ugnen i 175 grader. Låt svalna i formen cirka 10 minuter innan du stjälper upp kakan. Låt svalna helt innan du fyller tårtan.

Cream cheese frosting80 gram mjukt smör
300 gram färskost
400-500 gram florsocker
1 tesked vaniljsocker

Vispa färskosten och smör mjukt i en stor skål. Tillsätt florsocker och vanilj och vispa tills frostingen är jämn.


Fyll kakan varvande med mosad banan och frosting.

Toppa/Dekorera med pekannötter.

Receptet är från Joy of baking




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar