lördag 24 augusti 2013

Bullakrans med citron och kokos

 
 
Bullakrans
 
5 dl vatten
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 dl strösocker
2 tsk kardemumma
150 g smör, smält
ca 15 dl vetemjöl

Kokosfyllning
1 1/2 dl kokosflingor
1 dl mjölk
1 citron, fint rivet skal
125 g smör, rumsvarmt
3/4 dl strösocker

Pensling
1 ägg
 
 
1. Fyllning: Blanda kokosflingorna och mjölken i en bunke.
2. Rör ner citronraspet i kokosblandningen. Låt det stå och dra i ca 10 min.
3. Blanda ihop smör och socker. Tillsätt smörblandningen med kokosen och rör till en smidig massa.
4. Deg: Häll den fingervarma mjölken i en bunke. Smula i jästen och blanda.
5. Tillsätt salt, socker, kardemumma, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda ihop till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i 40–45 min. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Dela degen i två lika stora delar. Kavla ut varje degbit till en avlång rektangel.
7. Bred ut och fördela kokosfyllningen på rektanglarna. Rulla ihop degen på längden till en rulle. Forma rullen till en krans (nyp ihop ändarna ordentligt) och lägg den på en plåt med bakplåtspapper.
8. Klipp jack i båda kransarna, utifrån och inåt, ungefär halvvägs. Låt dem jäsa under bakduk i 30 min. Pensla kransarna med ägg före gräddning. Grädda bullarna längst ner i ugnen i 20–25 min.
9. Pudra florsocker och ringla vit smält choklad över kransarna när de kallnat.

 
Receptet hittade jag i Hembakat tidningen

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar